Grattis Uddevalla

Run Dirt Race, Uddevalla Swimrun och Mitt Uddevalla blir nu en del av Samhällsmedia.

Dotte Nilsen och Marcus Kårebrand, som drivit eventen och bloggen, går in som delägare i Samhällsmedia och kommer båda arbeta heltid i företaget.

 

Samhällsmedia som idag verkar som kommunikations- och marknadsföringsbyrå, och som bl a äger de tre digitala välkomstskyltarna vid infarterna till Uddevalla, har också arbetat med event. Eventen och bloggen är en naturlig del för att ytterligare stärka förutsättningarna för att kunna leverera fördelar för Uddevalla och dess näringsliv.

 

Run Dirt Race har under två år vuxit rejält och Dotte Nielsen och Marcus Kårebrand har drivit tävlingen med stor glädje vid sidan om sina heltidsarbeten.

Samhällsmedia är en kommunikationsbyrå där Dotte varit verksam sedan i januari, historiskt sett har Samhällsmedia haft en framträdande roll i evenemangsskapande aktiviteter för såväl samhälle som för kundkretsen.

Samhällsmedia förvärvar nu Marcus Kårebrand och lägger också Run Dirt Race under samma paraply, vilket innebär att det finns än mer tid att förbättra och vidareutveckla tävlingen – vilket vi tror är bra för alla – inte minst för Uddevalla.

Marcus Kårebrand, med bland annat som tidigare nämnt Run Dirt Race i bagaget, har också erfarenhet av att vara arrangör till bland annat Uddevalla Swimrun, Levande Julkrubba, Strandpromenadens 10-årsjubileum samt som textförfattare och initiativtagare till den populära sidan alltsomswimrun.com blir ett vasst tillskott i Samhällsmedia. Marcus och Dotte har en historik som tidigare kollegor och evenemangsplanerare, och är också privat mycket goda vänner. Vi tror att de kommer att få Samhällsmedia att växa och expandera, inte bara genom att införliva tävlingarna utan också genom att utveckla marknadsföring och kommunikationsavdelningen.

Med detta hälsar vi Marcus mycket välkommen till Samhällsmedia, och med detta öppnar vi också upp 200 platser till nästa års Run Dirt Race, till ett rabatterat pris!

Välkommen Dotte!

Dotte Nielsen är 36 år och är under de senaste åren mer känd som ”uddevallaprofilen”. Dotte har parallellt med sitt arbete inom det sociala engagerat sig i såväl facebookgrupper som lokala händelser i vår kommun. Han är killen som tycker om att få saker gjorda och i backspegeln kan vi se resultatet;
Driver bland annat uddevallas största facebookgrupper, arrangör av swimrun och hinderbanetävlingar, skapare av rikstäckande idrottsrelaterade hemsidor,  driver mittuddevalla-bloggen, gjort flertalet insändare och krönikor, iPhonetillbehörsrecencent och hemsideproduktion.

Dotte har positionerat sig som en kille som ”vill vara där det händer”. Med sina erfarenheter från eventproduktion, digital marknadsföring och kommunikation i dagens snabba och föränderliga mediasamhällen,  kombinerat med ett brinnande intresse för nämnda områden, ny teknik och rådande trender är vi säkra på att Dotte är rätt person på rätt plats.
Detta är en möjlighet och utmaning som jag länge varit intresserad av, säger Dotte då han får frågan varför han tilltalades av Samhällsmedia. – Det är precis det här spektret inom kommunikation och marknadsföring som tilltalar mig.

Samhällsmedia är idag samarbetspartner till företag som önskar nå igenom mediabruset. Utöver digitala vägskyltar – genom vilka man når 497.000 kontakter i veckan – satsas också mer än någonsin på att kunna tillhandahålla kunder helhetslösningar och guidning i medieval. Vi ger svar till frågorna;

Hur bör marknadsföring utformas för att nå flest antal kunder per spenderad krona? Vilken mediekanal bär budskap bäst? Hur stärks ett varumärke effektivt?
Har du inte träffat Dotte än? Slå honom gärna en signal, eller maila, eller leta upp honom online! Han berättar mer än gärna om Samhällsmedia och vad vi kan göra för att ditt företag skall nå fram i dagens mediabrus.

Dotte Nielsen
0705-521711
dotte@samhallsmedia.se

Samhällsmedias Facebookskola. Hur Facebooks nyhetssorteringsalgoritm fungerar DEL 1

Hur Facebooks nyhetssorteringsalgoritm fungerar
DEL 1

av Dotte Nielsen, Samhällsmedia AB

 

Ibland postar du ett inlägg, och inlägget får 80 likes. Några dagar senare postar du ett annat inlägg, men det får bara 10 likes. Varför är det så?

 

Facebook använder inte ett kronologisk flöde, som Twitter gör (eller som Facebook brukade göra). Istället bestäms vad du ser i ditt nyhetsflöde av en algoritm som sorterar saker utifrån vad Facebook tror att du vill se.

Facebook vill hålla oss, användarna, förlovade. De vill att vi ska fortsätta vara på Facebook utan att känna oss uttråkade eller bara få se sådant vi inte vill se. De vill att vi ska interagera, hålla kontakt, dela, posta etc..

Det är inte ovanligt att ha omkring 500-1000 vänner på Facebook, och att följa många grupper och sidor är idag mer regel än undantag. Vill du se allt som alla delar? Vill du ta del av varenda sidas inlägg? Troligtvis inte!

En del inlägg får bara någon like, och försvinner snabbt från flöd

 

Hur Facebook bestämmer vad du ser

Så hur bestämmer Facebook vilka historier som visas och vad gör inte? Facebook skriver följande på deras FAQ:

 

Berättelserna som visas i ditt nyhetsflöde påverkas av dina kontakter och aktiviteter på Facebook. Det här hjälper dig att se fler historier som intresserar dig från vänner du interagerar mest med. Antalet kommentarer och gillar ett inlägg tar emot och vilken typ av historia det är (ex: foto, video, statusuppdatering) kan också göra det mer troligt att det visas i ditt nyhetsflöde.

Ett inlägg som många av dina vänner gillat eller kommenterat, har större chans att visas i fler människors flöde.

Varje gång du öppnar Facebook tittar algoritmen på alla möjliga historier som du kan visa, allt som dina vänner och sidorna du följer har postat sedan du senast loggade in förra gången. Varje berättelse bedöms individuellt och ges ett relevanspoäng. ett mått på hur sannolikt Facebook anser att du ska spendera tid på att se den, som den, kommentera den eller dela den. Denna poäng är unik för dig. Ett inlägg från tillexempel Aftonbladets Facebook-sida skulle ha annorlunda poäng för mig än för dig.

 

När du lägger till någon på Facebook, vet inte algoritmen inte om det är din nya bästa vän eller en ytlig bekant. Initialt kommer du att se många poster från denna person, och beroende på om du interagerar med honom eller henne, kommer du framgent att se mer eller mindre av honom eller henne.

Om du tittar på många videoklipp visas du fler videoklipp. Om du huvudsakligen gillar textinlägg, är det de som kommer att dyka upp oftare. Om du aldrig interagerar med bilder ser du färre bilder.

Som Facebook är interaktioner (gillar, aktier och så vidare) en bra indikator på hur intressant någonting är. Så om det finns ett val mellan två inlägg från samma sida, en med hundratals liknande, den andra med några dussin, kommer den med hundratals att visas först.

 

Slutligen tar Facebook hänsyn till nyhet. Online, allt rör sig snabbt. Något som lagts upp förra veckan är förmodligen inte så intressant som något som lagts upp för en timme sedan.

 

Alla dessa faktorer ingår i en historias Relevanspoäng, som sedan bestämmer om du ska se det eller inte.

 

Hur Facebook bestämmer ordningen för vad du ser

När enbart Relevanspoäng är beräknade, måste Facebook bestämma vilken ordning du ska se allt i. Denna del är enkel: Berättelser arrangeras från relevantaste till minst relevanta.

 

När en historia visas är den låst på plats. Om du besöker Facebook klockan 13, kommer alla potentiella berättelser från ditt senaste besök att övervägas och den mest relevanta visas. Om du besöker Facebook igen klockan 15, kommer alla möjliga historier från de senaste två timmarna att övervägas. Alla som visas kommer att slås in i ditt nyhetsflöde framför alla historier du såg senaste gången du besökte. Det är därför som du fortsätter att rulla ner, kommer du till samma gamla historier.

 

Nyhetsflödesalgoritmen uppdateras ständigt. Varje gång du interagerar med en ny historia, loggar Facebook den här detaljerna och använder den för att bestämma vilka inlägg som är mer benägna att intressera dig i framtiden.

 

Ett sponsrat inlägg ska vara riktat till rätt målgrupp.

Hur når man ut då?

Oavsett om du är privatperson eller en Facebooksida ska du tänka på följande:

  • Dela inlägg som du tror är intressanta!
  • Dela inlägg med text, bild eller videoinnehåll. Kombinera de alla tre
  • Interagera med de vänner du vill se mer av, så får du intressantare flöde
  • Vid marknadsföring av inlägg, specificera målgruppen detaljrikt!

Utomhusreklam ökar mest efter Internet & mobilmarknadsföring

När Institutet för reklam- och mediestatistik  redovisar statistik för reklaminvesteringar under 2016  visar det att utomhusreklam ökar 15,6%. Det är bara Internet och mobilmarknadsföring som ökar mer (21,2%).

Klicka här för hela listan!

Med Samhällsmedias digitala storbildsskärmar når du mer än 497 000 kontakter per vecka. Tekniken möjliggör att du alltid kan ha ett aktuellt budskap anpassat till exempel dag och tid och som du snabbt kan byta vid behov. En veckas annonsering med 1080 exponeringar per dag, á 9 sekunder långt budskap, öppnar för en kontinuitet och upprepning som ger resultat. Kontakta oss för mer information och offert så tar vi gärna fram ett förslag skräddarsytt efter ditt syfte och mål oavsett varumärkesbyggande eller kampanj.

Se ett urval av våra kunder här!