Alla kan Facebook, eller?

Facebook är både gratis och lättanvänt. De flesta av oss känner oss ganska bekväma inne på världens största sociala plattform. Inte så konstigt att vi tror att vi vet hur det fungerar då 70% av alla uppkopplade svenskar finns på Facebook – och det ofta! Närmare bestämt 14 ggr/dag. Många av oss, betydligt fler ggr än så. Självklart vill man som företag nå ut till alla dessa människor!

Frågan är, måste man anlita en byrå för att kommunicera med sina befintliga och potentiella kunder på Facebook? Ja, säger vi! Visserligen är det gratis och (nästan) vem som helst kan skapa innehåll på Facebook men för att inlägg och annonser ska engagera och nå ut till din målgrupp behöver ditt företag en skräddarsydd strategi. Vem gör inlägg och när ska de publiceras? Om vad ska din kommunikation handla om och vilken ton ska användas? Vilket annonsformat passar ditt syfte – är det att skapa trafik till hemsida, sälja mer varor i din webbshop, bygga varumärkeskännedom eller flagga för ett event? Och din målgrupp sen, är det befintliga eller nya kunder du vill nå? Alla dessa frågetecken rätar en skräddarsydd social mediestrategi, ut.

Dessutom vet vi vilken typ av inlägg som premieras av Facebooks algoritmer och kan berätta mer om varför rörlig bild fungerar bättre än stillbilder i annonser…

Facebook: Att vara eller inte vara? Det är inte längre frågan.

Att vara eller inte att vara är inte längre frågan. Valet handlar inte om att finnas på sociala medier eller inte. Alla finns på sociala medier idag, på ett eller annat sätt. Det gäller i stor del för privatpersoner men kanske i ännu större utsträckning, företag och organisationer. Valet man som företagare ställs inför handlar istället om man som företag vill vara delaktig i diskussionen (om företaget, tjänsterna eller produkterna), eller inte. Valet handlar vidare om man som företag vill ha möjlighet att påverka vad som kommuniceras och på vilket sätt det kommuniceras.

Vill du ha hjälp med din närvaro på sociala medier? Antingen att ta steget att verka där eller vill ni lyfta er nuvarande närvaro ett eller flera snäpp?

Facebook uppdaterar sitt verktyg näst intill dagligen med små och större funktioner. Funktioner som kan underlätta ditt arbete i att kommunicera med din målgrupp och nå ut med ditt budskap. Vi kan alla vara överens om att Facebook inte är gratis, förutom att de flesta företag bör (skall*) lägga en slant på Facebook annonsering för att nå sina egna följare och nya så tar det  framförallt av din värdefulla tid att administrera. Men med en strategi och kunskap om funktioner som effektiviserar ert arbete kan man snabbt minska den tiden.

Kontakta oss så berättar vi gärna vad vi kan hjälpa er med.

*Visste du att ett Facebook inlägg av en företagssida sprider sig organiskt (icke sponsrad) till ca 6% av dina egna(!) följare. Med varje aktivitet, gilla/dela/kommentera, av följare så ökar den procenten. Så bara för att du har 10 000 följare får de inte per automatik ALLA era inlägg. (Så till vida att de inte önskat det genom att aktivt själva aktivera den funktionen) Det är med andra ord VÄLDIGT svårt att som företag bli tjatig enbart genom att göra icke-sponsrade inlägg. 

Nå 497 000 kontakter i veckan!

Genom att annonsera på Samhällsmedias tre digitala storbildsskärmar når du en räckvidd på 497 000 kontakter (baserat på 1,6 passagerare i varje bil) per vecka.

Beroende på syfte, mål och budget kan vi erbjuda dig skräddarsydda marknadspaket med varierande exponeringsintensitet. Annonsera från 1750 kr/veckan. Fråga oss om vårt sommarerbjudande! Kontakta oss för mer information.

Samhällsmedia växer!

Introtext.1

Idag har vi glädjen att få presentera vår nya medarbetare på Samhällsmedia. Josephine Fredh är 33 år och har en fil.kand. i Psykologi och en Journalistexamen med tv-produktionsinriktning från Göteborgs Universitet. Hon började sin yrkesbana som projektledare/kommunikatör på reklambyrå och har de senaste åren arbetat med marknadsföring, information och produktansvar inom läkemedelsindustrin.

Efter 12 år i Göteborg så har hon nu flyttat ”hem” till Uddevalla igen, vilket hon anser vara ett klockrent val. Dels för att hon har rötter i området men också för att det är mycket som händer i Uddevalla.

– Det ska bli helt fantastiskt roligt att få arbeta med kommunikation och relationsbyggande på ett lokalt plan, säger Josephine.

I och med att Josephine ansluter till företaget, breddas företagets kompetens inom media-strategi och Sociala medier.

Samhällsmedia är idag samarbetspartner till företag som önskar nå igenom mediabruset. Utöver digitala vägskyltar – genom vilka man når 497.000 kontakter i veckan – satsas också mer än någonsin på att kunna tillhandahålla kunder helhetslösningar och guidning i medieval. Vi ger svar till frågorna; Hur bör marknadsföring utformas för att nå flest antal kunder per spenderad krona? Vilken mediekanal bär budskap bäst? Hur stärks ett varumärke effektivt?

Har du inte träffat Josephine? Slå henne gärna en signal hon berättar mer än gärna om Samhällsmedia och vad vi kan göra för att ditt företag skall nå fram i dagens mediabrus.

Josephine Fredh

Mail: josephine@samhallsmedia.se

Mobil: 0705-521720